درباره وبلاگ


با یاد خدا و با سلام امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید. با معرفی این سایت به دیگران قدمی مثبت در جهت اطلاع رسانی و آموزش بردارید.


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Tecnology, Energy, Computer
فناوری، انرژی و کامپیوتر (TEC)
سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:21 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

هنوز به یک هفته نمی رسد که دوربین Awaiba که به کوچکی یک کبریت بود در ابعاد ۱ میلی متر در ۱ میل در ۱٫۵ میل عنوان کوچکترین دوربین جهان را به خود اختصاص داده بود ، اما انگار این عنوان تنها به مدت یک هفته شایسته Awaiba بود و این عنوان نصیب شرکت سازنده دستگاه ها و لوازم پزشکی medigus شد . این دوربین با قطر ۰٫۹۹ میلی متر و تنها با اختلاف ۰٫۰۱ میلی متر نسبت به دوربین قبلی جایگاه نخست را تا این لحظه دارد . ۰٫۰۱ میلی متر در دنیای گجت های آندوسکپی چیز کمی نیست .

دوربین مینیاتوری Medigus برای عملیات های تشخیصی و جراحی که در آنها نمی توان از اسکوپ های بزرگ تر استفاده کرد طراحی شده .این دوربین در علومی مثل دانش قلب شناسی ، استخوان شناسی و استخوان بندی ، مطالعه معده و روده ، دانش بیماریهای زنان و زایمان ، بیماریهای گوش و حلق و بینی و همچنین جراحی هایی که در آنها از ربات استفاده می شود ، بسیار کاربرد خواهد داشت . این دوربین از یک سنسور CMOS به اندازه ۰٫۶۶ میلی متر در ۰٫۶۶ میلی متر برای کیفیت تصویر بالای ۴۵۰۰۰ پیکسلی استفاده می کند .

به نظر من که خیلی جالب خواهد بود مثلا فرایند هضم غذا یا هر پروسه جالب و سوال برانگیزی در بدن را به صورت زنده مشاهده کنیم . حال باید منتظر شرکت یا فرد دیگری باشیم تا دوربین ۰٫۹۸ میلی متری خود را معرفی و این عنوان را از آن خود کند .

 

کوچکترین دوربین دنیا

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:19 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

بسیاری از ما ( بیشتر آماتورها ) تفاوتی بین نوت بوک ( Notebook ) و لپ تاپ قایل نیستیم و همواره فکر میکنیم لپ تاپ همان نوت بوک است . اما در اصل اینطور نیست و تفاوتهای زیادی بین این دو وجود دارد که به طور خلاصه و مقایسه وار به آنها می پردازیم :

 

تفاوت لپ تاپ و نت بوک

یک نوت بوک استاندارد معمولا دارای ویژگی های زیر می باشد :

۱ – وزن کم ، هرچه کمتر بهتر

۲ – عمر باتری ۴ الی ۵ ساعت

۳ – عدم فلاپی درایو داخلی

۴ – حداقل سیستم گرافیکی

۵ – عدم CD یا DVD درایو

۶ – صفحه نمایش ۱۲ تا ۱۴ اینچ تی اف تی ( Thin Film Transistor )

7 – نیم رخ باریک ( thin )

8 – اتصال شبکه و مودم یکپارچه

۹ – کیبورد تا جای امکان کوچک و فقط برای عملیات ضروری

۱۰ – پردازنده کم توان سلرون / سنترینو یا سمپرون

لپ تاپها در واقع همان ویژگی های کامپیوتر رومیزی را در حجم و وزن کم ارائه می دهند در صورتیکه نوت بوک ها برای انجام محاسبات و امور روزمره کارایی دارند که به دلیل وزن و حجم کمتر نسبت به لپ تاپ ها از قابلیت حمل بیشتری برخوردارند.

مقایسه لپ تاپ با نت بوک

اما یک لپ تاپ استاندارد دارای ویژگی های زیر می باشد :

۱ – صفحه نمایش ۱۴ الی ۱۷ اینچ تی اف تی

۲ – سیستم گرافیکی جی فورس ( Geforce ) یا رادئون ( ATI Rdeon )

3 – دی وی دی رام یا دی و دی رایتر داخلی

۴ – کیبورد تمام سایز با امکانات جانبی

۵ – عمر باتری ۳ ساعت

۶ – قابلیت ارتقا سیستم ( upgradable )

7 – مودم ، اتصال شبکه ، سیستم بلوتوث و وای فای

۸ – سیستم صوتی و اسپیکر داخلی

۹ – پردازنده کم توان و با کارایی بالای اینتل سنترینو ( Intel Centrino )

هدف در این پست این بود که خواننده به تفاوت بین نوت بوک و لپ تاپ به صورت مقایسه ای پی ببرد

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:7 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

 

LCD برگرفته از لغات Liquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال مایع است که در واقع یک صفحه تخت می باشد. این نمایشگرها دارای دو لایه از شیشه قطبی شده ( قطب الکتریکی ) و به هم چسبیده می باشند. کریستال مایع درون یکی از این لایه ها تزریق شده است و باعث باز یا بسته شدن مسیر عبور نور می شود و با برقراری جریان الکتریکی، تصاویر را روی صفحه نمایش ایجاد می کند.

نور بوسیله چند لامپ فلورسنت موجود در پشت صفحات تولید می شود و کریستال نقشی در این زمینه ندارد. در این حد فاصل نواری مشبک با منافذی مرتب وجود دارد که با باز و بسته شدن این منفذها مسیر انتشار نور برای تولید تصویر کنترل می گردد. زمانی که هریک از منافذ با یک فیلتر رنگی ترکیب می شوند، تشکیل یک پیکسل ( نقطه نورانی ) اصلی را می دهند که بسیار کوچک می باشد، اما با ترکیب تعدادی از آنها یک نقطه رنگی بوجود می آید ( همان نقاط رنگی روی نمایشگر ). به کمک لامپ فلورسنت تصویر ساخته شده توسط کریستال قابل مشاهده خواهد بود.

تلویزیون های LCD تصاویر با کیفیتی دارند. این محصولات می توانند بسیار باریک ساخته شوند و از آنجا که فضای کمی را اشغال می کنند، مصرف کننده می تواند از آنها در اکثر مکانها استفاده کند واین قابلیت برای خریداران اهمیت خواهد داشت.

نمایشگرهای LED از خیلی جهات شبیه به LCD ها هستند. LED ها نیز از تکنولوژی نمایشگر کریستال مایع بهره می گیرند. تنها تفاوت آنها در منبع نور موجود در پس زمینه شان است که برای LCD ، لامپ فلورسنت و برای  LED در واقع دیودهای نورانی led ( Light Emitting Diodes ) می باشد.

دو نوع روش نوردهی در LED ها وجود دارد که با نام های  انتشار لبه ای و انتشار کامل معروفند. در حالت لبه ای، یک سری led بصورت سری در لبه های بیرونی صفحه نمایش قرار می گیرند و در زمان نمایش تصویر، نور را متناوبا در سرتاسر صفحه پخش می کنند. در نوع انتشار کامل، led ها بصورت چند ردیف، تمام سطح پشتی صفحه را نوردهی می کنند. در این حالت کنترل بیشتری روی روشنایی و تاریکی وجود خواهد داشت، زیرا led ها می توانند مستقل از یکدیگر روشن یا خاموش شوند.

در نتیجه نمایشگرهای LED همان LCD ها با سیستم نوردهی جدید هستند. دیودهای نورانی به دلیل ایجاد قابلیت کنترل بیشتر روی اشباع نور، اخیرا باعث توسعه LCD ها شده اند و نیز مصرف توان پایین تری نسبت به لامپ های فلورسنت دارند. LED ها جدیدترین نوع تلویزیون ها محسوب می شوند که معمولا از LCD ها گرانترند.

خلاصه بحث اینکه :

LED  ها هنوز LCD محسوب می شوند و در واقع نسخه ای بهینه شده می باشند، زیرا از یک سیستم نوردهی جدید در پس زمینه بهره می برند. LED ها از led و LCD ها از لامپ های فلورسنت استفاده می کنند. اگرچه هر دوی آنها هنوز از تکنولوژی کریستال مایع در صفحه نمایش خود سود می برند. تفاوت اساسی آنها فقط در سیستم نوردهی و انتشار نور در پشت صفحه اصلی شان می باشد.

شما خواننده عزیز کدام یک را برای منزل خود انتخاب کرده ای ؟ چرا ؟

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:6 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

تفاوت GPS و GPRS

 

درست است که تنها یک حرف انگلیسی بین این دو کلمه اختلاف انداخته اما این فقط در ظاهر می باشد و در عملکرد و کارایی بسیار باهمدیگر فرق دارند . GPS مخفف کلمه های  Global Positioning System می باشد و یک سرویس موقعیت یابی است که می تواند هر نقطه ای روی زمین را شناسایی می کند. از طرف دیگر GPRS تکنولوژی سرویس داده ای (DATA  ) است که شبکه های مخابراتی نسل دوم  (۲G) را برای دستیابی به سرویس هایی بیشتر از مکالمات صوتی فعال می کند . این تکنولوژی سرویس هایی از قبیل دسترسی به ایمیل ، پیام های چند رسانه ای و تا حدی دسترسی محدود به اینترنت را شامل می شود .

از توضیحات بالا این گونه می توان گفت که این دو سرویس کارایی و کاربرد مخصوص به خود را دارند و اصلا با یکدیگر در قالب رقیب نیستند . GPS یک تکنولوژی نظامی قدیمی است که در حال رشد در بازار تکنولوژی امروز است دلیل این امر نگه داشتن این تکنولوژی در دست دولت آمریکا و محدود کردن دسترسی عمومی به این سرویس تا چند سال قبل بوده . داخل پرانتز این نکته لازم به ذکر است که هر کشوری اختراعات و اکتشافات خود را تا چند سال حتی از مردم خود نیز پنهان می کند و بعد از رفع تمام عیوب و توانایی در کنترل و نظارت کامل بر آن سرویس ، اجازه دسترسی عمومی را صادر می کند .

دسترسی کامل و بدون محدودیت به این سرویس منجر به تولید دستگاه های موقعیت یاب امروزی گردید که در کشتی ها ، هواپیما ها و مخصوصا اتومبیل ها شده است . دقت بالای این دستگاه ها ، موقعیت فعلی شما را در لحظه و بدون تاخیر بازگو خواهد کرد .

سیستم GPRS قسمتی از تکنولوژی ۲G می باشد و نسبتا قدیمی است و در اکثر کشورهای توسعه یافته جای خودش را به تکنولوژی برتر ۳G داده . می توان این قضیه در موبایل ها را با اینترنت Dial Up در کامپیوترها در قیاس با ADSL مقایسه کرد .

عملکرد این دو سرویس نیز با هم متفاوت است . GPS اطلاعات را از مدار پایینی زمین دریافت می کند . این در حالیست که GPRS با برجهای بافت سلولی ارتباط برقرار می کند . GPRS تنها به یک برج سلولی با یک سیگنال مناسب احتیاج دارد در حالی که GPS به دلیل اصول موقعیت یابی به ۳ ماهواره یا بیشتر نیاز دارد .

به دلیل ارتفاع زیاد ماهواره هایی که روی مدار زمین حرکت می کنند شما در هر نقطه از زمین می توانید از دستگاه GPS خود استفاده کنید . GPRS به برجهای سلولی منطقه ای محدود است .

خلاصه بحث اینکه :

  • GPS یک سرویس موقعیت یابی است در حالی که GPRS یک سرویس اطلاعاتی است که در موبایل استفاده می شود .
  • GPS موقعیت مکانی شما را در زمین می گوید اما GPRS برای دسترسی به ایمیل و گشت و گذار در اینترنت استفاده می شود .
  • GPS از طریق چند ماهواره که زمین را دور می زنند ارتباط برقرار می کند اما GPRS به وسیله برجهای موجود زمینی.
  • GPS به ۳ ایستگاه یا بیشتر برای کار کردن نیاز دارد اما GPRS به یک ایستگاه .
  • GPS را می توان هر جا که آسمان را می بینید استفاده کرد اما GPRS محدودیت های خاص خودش را دارد
www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:6 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

DVD نامی برگرفته از عبارت Digital Video Disc می باشد ( البته در اجازه نامه رسمی این محصول حرف D را مخفف کلمه Versatile می دانند ) . این نوع دیسک ها برای ذخیره اطلاعات صوتی و تصویری ایده آل می باشند. امروزه اکثر پخش کننده های خانگی به این سیستم مجهز شده و اوقات مفرحی را برای خانواده ها به وجود می آورند. این موضوع مختص خانه ها نیست و دستگاه های قابل حملی نیز عرضه شده اند که گستره استفاده آنها بیشتر است.

یک DVD دارای ظرفیت بالایی است و می توان آن را ۱۰ برابر CD دانست. دیسک های استاندارد آن معمولا در دو ظرفیت ۴٫۷GB و ۱۷GB عرضه می شوند. هر کدام از این ظرفیت ها می تواند چندین ساعت دیتا، شامل صدا، تصویر، بازی و نرم افزار را در برگیرد. بطور کلی اطلاعات به دو طریق روی DVD ها ذخیره می شوند، DVD-R و DVD-RW که اولی به دیسک هایی گویند که فقط یکبار عمل ذخیره سازی روی آنها انجام پذیر است ، اما DVD-RW به آن دسته گفته می شود که چندین بار امکان نوشتن روی DVD امکان پذیر باشد.

تفاوت بلو ری با دی وی دی

Blu-ray پیشرفته ترین نوع دیسک برای ذخیره اطلاعات می باشد. این دسته فرق چندانی با DVD ندارد و تفاوت آنها در دقت بالای اطلاعات صوت و تصویر در Blu-ray می باشد که رزولوشن تصویری با اندازه ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را فراهم می کند. این نوع تصاویر مختص نمایشگرهای HDTV ( High Definition TV ) است.

برای اجرای دیسک های Blu-ray باید از سیستم پخش مخصوص خودش استفاده کرد. DVD های اصل نیز روی سیستم Blu-ray قابل اجرا نیستند، زیرا هر یک، از نوع خاصی لیزر ، برای خواندن اطلاعات استفاده می کنند. پخش کننده Blu-ray از لیزر آبی ( Blue ) برای خواندن دیسک بهره می گیرد، زیرا لایه های حاوی اطلاعات روی دیسک در مقایسه با DVD ، بسیار به هم نزذیکترند و فقط لیزر آبی با طول موج بسیار کوتاهش قادر به انجام این کار است. همین موضوع ، دلیل اصلی بالا بودن ظرفیت در این دیسک ها می باشد ( نزدیک بودن لایه ها ، امکان افزایش تعداد آنها را روی یک حلقه دیسک فراهم می سازد ). این لایه ها حدودا ۱۰ برابر تعداد لایه های روی DVD است. برای خواندن اطلاعات DVD از لیزر قرمز استفاده می گردد.

دو تفاوت اصلی در ذخیره کردن اطلاعات بین Blu-ray و DVD وجود دارد. اولی ، کیفیت تصویر بالاتر Blu-ray و دومی حجم بالای آن در حدود ۵۰GB می باشد. در نتیجه اگر به دنبال ذخیره اطلاعات با حجم بالا یا تصاویر HD روی دیسک هستید، باید سیستم Blu-ray را جایگزین پسر عمویش DVD کنید.

خلاصه :

  1. DVD و Blu-ray ، هردو قادرند اطلاعات صوتی و تصویری را ذخیره کنند.
  2. ظرفیت اطلاعات روی DVD ( حداکثر ۱۷GB ) کمتر از Blu-ray ( 50GB ) می باشد.
  3. اطلاعات روی DVD توسط لیزر قرمز و برای Blu-ray ، با لیزر آبی خوانده می شود.
  4. دیسک Blu-ray می تواند تصاویر با کیفیت بالا ( HD ) را ذخیره کند.
  5. پخش کننده های DVD قادر به اجرای Blu-ray نیستند و برای این کار باید از سیستم مخصوص ( Blu-ray Player ) استفاده شود .
  6. انتظار می رود در آینده نزدیک Blu-ray جای DVD را بگیرد.
www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:4 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۷۹ درصد کاربران اینترنت از رمزهای عبور پیش پا افتاده و قابل حدس زدنی مثل اسامی اشخاص معروف و ارقام رند استفاده می کنند .

در این گزارش ، ۴ درصد افراد کلمه ی  ” password ” را رمز خود قرار داده اند . ۲۵ درصد رمز خود را اسم کوچک خود گذاشته اند . ۱۶ درصد هم رمز خود را با اسم کوچک خود شروع کردند.

۲ درصد افراد رمز ۱۲ کارکتری ، ۱ درصد ۱۳ کارکتری ، ۴ درصد ۱۱ کارکتری ، ۴ درصد ۵ کارکتری ، ۹درصد ۱۰ کارکتری ، ۱۲ درصد ۹ کارکتری ، ۱۹ درصد ۷ کارکتری ، ۲۰درصد ۸ کارکتری و در نهایت ۲۶ درصد ۶ کارکتری انتخاب کرده اند.طبق توصیه بهترین رمز عبور استفاده از ۸ کارکتر و ترکیبی از ارقام و حروف می باشد .

در این پست ۲۰ پسورد معمول استفاده شده در کل تاریخ اینترنت را با نمودار ملاحظه می کنید . اگر پسورد شما نیز جزء این ۲۰ پسورد می باشد توصیه ما اینست که تجدید نظر بفرمایید .

 

پسوردهای قابل حدس

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:3 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

 

آیا شما هم در انتخاب مارک لپ تاپ دچار تردید شدید ؟ نگران نباشید . تعداد شرکت هایی که به تولید لپ تاپ های با کیفیت مشهور هستند زیاد نیستند . اگر همین الان دارید به شرکت های تولید کننده لپ تاپ فکر می کنید احتمالا این برندها به ذهنتون می رسه : dell , apple , Toshiba , HP , asus ,sony و یا acer . در مورد این برندها نمی توان شک کرد چون همه این مارک ها جزء بهترین تولید کنندگان لپ تاپ در دنیا هستند . اما از بین مارکهای معروف یک نام خوش می درخشد و اون چیزی نیست جز Apple . بله . شرکت اپل همیشه به اینکه محصولات با بهترین کیفیت رو تولید کرده معروف هست و لپ تاپ های این شرکت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این شرکت برای چندین سال در صدر لیست بهترین کیفیت محصول ، خدمات به مشتری و قابلیت اطمینان قرار داره.اپل تنها شرکتی است که برای کامپیوترهای خود ، نرم افزار طراحی می کند . با وجود این مارک لپ تاپ دیگه نگرانی زیادی در مورد ویروس و نرم افزارهای مزاحم نخواهید داشت . چون این لپ تاپ با لپ تاپ های ویندوزی (windows based)  فرق میکنه. ویندوز به شخص ثالث اجازه ساخت برنامه را می دهد و این جواب اینه که چرا ویندوز هیچ کنترلی بر اتفاقات درون کامپیوتر شما ندارد . خود من مشکلات زیادی با لپ تاپم که dell هستش دارم و با تاخیرها ی زیادی در اجرای عملیات مواجه هستم . همچنین بعضی وقتها نیاز به ریست های زیادی می باشد که باعث اتلاف وقت و ایجاد استرس برای من بوده . به هر حال اگر خرید لپ تاپ اپل خارج از بودجه شما می باشد من به شما مارک HP رو پیشنهاد می کنم .

این پست نتیجه تجربه شخصی من بوده است . شاید نظر شما متفاوت باشد .خوشحال میشم این بحث رو به چالش بکشیم .

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:2 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

 

مقایسه هارد درایو با درایو حالت جامد

هارد درایوها به دلیل حافظه بسیار بالا و دوام زیاد سالهاست به عنوان ذخیره کننده های ثابت در کامپیوترها استفاده می شوند. اطلاعت در یک هارد درایو روی دیسکهای فلزی به نام پلتر (Platter) ذخیره می شوند که این دیسک ها حول محور یک بازوی متحرک می چرخند تا اطلاعات مغناطیسی خوانده شوند . تکنولوژی تازه ظهور کرده که رقیبی جدی برای هارد درایوها محسوب می شود SSD نام دارد . درایو حالت جامد به انگلیسی Solid State Drive ، اطلاعات را در ماژول های حافظه فلش ذخیره می کنند و همین قضیه برتری خاصی را نسبت به هارد درایوهای معمولی در آنها ایجاد کرده .

دیسک های فلزی یا پلترهای گردان وبازوی متحرک مشکلات ناخواسته ای ایجاد می کند که در SSD ها را دیده نمی شود . اولین مشکل مصرف توان است . کلا تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی توان را تلف می کند . در هارد درایوها نیز چرخش و حرکت وجود دارد که مصرف برق را بالا می برد و این مسئله باعث گرم شدن هارد درایومی شود . در SSD ها چیزی حرکت نمی کند و آنها را برای استفاده در لپ تاپ ها و دیگر گجت های سیار ایده آل ساخته است .

سرعتی که در آن ، اطلاعات خوانده یا نوشته می شود فاکتور مهمی در هارد ها می باشد که از این جنبه نیز SSD برنده است . چون همانند یک رم (RAM) در کامپیوتر شما عمل می کند . در SSDها اطلاعات به راحتی نوشته و خوانده می شوند برخلاف هارد درایو ها که باید بازوی متحرک روی نقطه مورد نظر که با چرخش دیسک فلزی بدست می آید ، قرار گیرد تا اطلاعات خوانده شوند.

تنها دلیل و محدودیت برای عدم تکثیر SSD ها قیمت آنها می باشد . قیمت درایوهای حالت جامد بسیار گرانتر از هارد درایو هاست . هرچند فوایدشان در بعضی گجت های سیار مثل لپتاپ به این قیمت بالا می ارزد .

SSDها از محدودیت تعداد نوشتن قبل از تخریب یک عنصر حافظه مشخص رنج می برند . این یک مشخصه عمومی و بارز در تمام مموری های فلش می باشد . هرچند این مشکل در گجت های مختلف متفاوت است . سازندگان این نوع حافظه ها بااستفاده از روشی به نام Wear Leveling که در آن از کمترین بخش استفاده شده حافظه برای نوشتن اطلاعات جدید استفاده می شود به جنگ این مشکل رفته اند . شاید این راه حل بتواند SSDها را بی عیب جلوه دهد و به ماندگاری آنها کمک شایانی کند .

خلاصه اینکه :

  • SSDها بر خلاف هارد درایو ها قسمت مکانیکی ندارند .
  • SSDها در قیاس با هارد درایوها ازسرعت بیشتری برخوردارند.
  • SSDها در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری دارند.
  • SSDها توان کمتری مصرف می کنند .
  • SSDها قبل از تخریب با محدودیت تعداد نوشتن مواجه هستند .
  • SSDها گرانتر از هارددرایو ها می باشند.
www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:1 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

کابل ارتباطی صوت و تصویر یکی از موارد مهم در ارتباط دستگاه ها با یکدیگر است و کابل AV بیشترین کاربرد را در این زمینه دارد. این نوع ارتباط منحصرا مربوط به یک سیستم می باشد و برای هر دستگاه نیاز به کابلی مجزا است. کابل AV همان ۳ کابل قرمز ، سفید ، زرد معروف می باشد که یکی برای تصویر و دو تا برای صوت استفاده می شود .

(HDMI ( High Definition Multimedia Interface  نوع دیگری از این نوع ارتباط می باشد که به دلیل داشتن تفاوتها و فواید مهمی نسبت به کابل AV در جایگاه ارزشمندتری قرار دارد. انتقال اطلاعات بصورت دیجیتال، بین سیستم ها، مهمترین فرق این دو نوع کابل می باشد.

 

تفاوت HDMI و AV

توانایی انتقال دیتاهای دیجیتال، در واقع به این معناست که سیگنال دیجیتالی منتقل شده از دستگاه ها نیازی به تبدیل شدن به حالت آنالوگ ندارد و این موضوع باعث حفظ کیفیت سیگنال می شود. در نتیجه استفاده از کابل HDMI در نمایشگرهای دیجیتالی ( LCD و پلاسما و HDTV )، یک امر ضروری محسوب می شود.

حسن مهم دیگری که این کابل ها دارند، این است که تعداد سیم های ارتباطی از دستگاه های مختلف را کاهش می دهند و باعث می شوند که یک نمایشگر با چند منبع ورودی نیاز به کابل های متعدد نداشته باشد و در نتیجه از ازدحام بی مورد سیم ها در پشت دستگاه جلوگیری می شود. این برتری به دلیل وجود سیگنالی به نام CEC ( سیگنال انتخاب منبع ) می باشد که اطلاعات ویدیو را به همراه نزدیک به ۸ کانال سیگنال صوتی به دستگاه پخش انتقال می دهد و قابلیت انتخاب را برای کاربر فراهم می سازد.

همچنین ماهیت دیجیتالی سیگنال انتقالی در کابل HDMI باعث کاهش نویز می شود که وجود این اغتشاش دلیل اصلی بی کیفیت شدن تصویر در سایر ارتباطات است. کابل های AV به دلیل حمل سیگنال اصلی ( حالت آنالوگ )، آن را به شدت مستعد نویزپذیری، به ویژه زمانی که کابل پوشش مناسبی ندارد، می کنند. این موضوع فقط در زمان ایجاد ارتباطات ناصحیح پیش می آید، اما استفاده از کابل HDMI این کار را ساده تر کرده و ضمنا شلوغی سیم ها را به دنبال ندارد.

خلاصه :

  1. کابل AV ، آنالوگ و کابل HDMI دیجیتال عمل می کند.
  2. استفاده از کابل HDMI برای تصاویر HD ضروری است.
  3. یک کابل HDMI نیاز به ۳ تا ۶ کابل AV را مرتفع می سازد.
  4. کابل AV در مقایسه با HDMI بسیار نویزپذیر می باشد.
www.Esfahanian.info


موبایل ؛ وسیله ای که در ابتدا فقط برای مکالمه بدون نیاز به سیم و در مقیاسی بزرگ تر از تلفن های بی سیم استفاده می شد کم کم تبدیل به یک مینی کامپیوتر شده است . هر روز به امکانات جانبی کاربردی و سرعت عملیات آن اضافه می شود و در این بین شکل و شمایل آن نیز تغییرات گسترده ای کرده و با دقیق تر شدن تکنولوژی ساخت قطعات الکترونیکی هر روز شاهد گوشی های باریکتر و کم حجم تر ( متناسب با کارایی هایش ) هستیم . این قضیه تا جایی پیش رفته که دیگر تکنولوژی ها و گجت ها را به شدت تحت شعاع خود قرار داده و کم کم باید با آنها خداحافظی کنیم . در واقع گوشی ها از هر تکنولوژی یکی را در خود جا داده اند و تقریبا همه منظوره شده اند.

لیست ۸ تایی گجت ها و خدماتی که توسط اسمارت فون ها از صحنه فناوری دنیا حذف شدند را مشاهده بفرمایید .

۱ – موزیک پلیر ها

تمامی امکانات مربوط به پخش صدا در گوشی ها موجود می باشد تا جایی که شرکت اپل از کم شدن تعداد خرید آیپاد توسط مردم خبر داده است .

۲ – کنسولهای بازی قابل حمل

نینتندو و سونی در سرتاسر دنیا به فروش می روند اما انگار نمی شود در دنیایی که مردم با گوشی هایشان همه کار می کنند الی برقرای ارتباط به جنگ اسمارت فون ها رفت . فروشگاه های نرم افزاری اپل و گوشی های اندرویدی هزاران بازی را برای گوشی های خود طراحی مرده اند . پس چه لزومی به داشتن یک کنسول بازی جداگانه می باشد ؟ حتی برای بازی های ۳ بعدی هم گوشی های ۳ بعدی مثل LG Thrill یا HTC EVO 3D موجود می باشند .

۳ – دوربینهای point and shoot

دوربین های قدیمی که جلوی چشم خود می گرفتیم تا کادر را تنظیم کنیم را دوربینهای ببین و بگیر می گویند . این دوربینها برای کسانی که به عکاسی حرفه ای نیاز ندارند و فقط برای ثبت خاطرات خود عکس می گیرند ساخته شده . در سالهای قبل کیفیت تصاویر گرفته شده با موبایل به پای دوربینهای دیجیتالی نمی رسید اما امروزه با جاسازی لنزهای دقیق و با رزولوشن بالا بهانه ای برای خرید دوربین عکاسی یا فیلم برداری باقی نمی ماند .

۴ – ویدئو پلیر ها

دستگاه پرتابل مدیا پلیر Archos را به یاد دارید ؟ نسل پنجم آیپاد ویدئو را چطور ؟ این دو وسیله برای استفاده های صوتی و تصویری ساخته شده اند اما بعد از مدتی امکانات آنها به گوشی های هوشمند مهاجرت کردند . گوشیهایی با صفحه نمایش پهن مثل HTC ThunderBolt با تفکیک پذیری بالا و سرعت انتقال اطلاعات و نمایشگر ۴ اینچی ضربه نهایی برای بیرون راندن ویدئو پلیرها از بازار بود .

۵ – ضبط کننده های صدا

گوشی ها علاوه بر داشتن این آپشن ، می توانند صدای مکالمات شما را نیز ضبط کنند پس چه دلیلی برای خریدن یک ریکوردر می باشد . وقتی با دو برابر کردن قیمت یک ریکوردر می توان گوشی موبایل متعارف خرید چرا اینکار را نکنیم .

۶ – سیستمهای هدایت و مسیر یابی (GPS)

سیستمهای GPS مختلفی در حال ارتقا و پیشرفت هستد مثل Garmin ، Magellan و TomTom اما سازندگان این سیستمها کم کم به فکر تولید نرم افزارهایی برای جاسازی این سیستم در گوشی های هوشمند هستند .

۷ – دستیار دیجیتالی شخصی ( PDA یا کامپیوتر جیبی)

دفترچه یادداشت دارند ، دفترچه تلفن دارند ، بازی های فکری دارند ، می توانید با آنها نقاشی بکشید ، لیست انجام کار می توانید درست کنید و … اما مسلما تمام این کارها با موبایل هم انجام شدنی است حتی با کیفیت و سرعت بیشتر .

۸ – ساعت مچی

امروزه دیگر از هر شخصی در خیابان ساعت را بپرسید به جای اینکه به مچ خود نگاه کند یا دست به جیب می شود یا از داخل کیف موبایل ، گوشی خود را بیرون می آورد . در واقع اینطور به نظر می رسد که افراد از ساعتهای مچی تنها برای شیک پوش شدن و ست کردن آن با تیپ و فشن خود استفاده می کنند . هر چند ساعتهای مختلفی با امکانات جالب و تشویق کننده به بازار ارائه شده اند که در الکپرس نیز به برخی از آنها اشاره شده است .

www.Esfahanian.info


 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب