درباره وبلاگ


با یاد خدا و با سلام امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید. با معرفی این سایت به دیگران قدمی مثبت در جهت اطلاع رسانی و آموزش بردارید.


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Tecnology, Energy, Computer
فناوری، انرژی و کامپیوتر (TEC)

صدا چیزی نیست که بخواهیم از آن فرار کنیم اما در مورد کامپیوتر، این مساله به هیچ عنوان صادق نیست. ما همیشه از صدای زوزه ی فن هایمان بیزار هستیم. البته هنگامی که صدای بازی را بلند کرده ایم و یا با گوش دادن موزیک به کارمان ادامه می دهیم، این صدا در گوشمان گم می شود. ولی امان از آن وقتی که نیاز به سکوت داشته باشیم و فن ها ناگهان شروع به زوزه کشیدن کنند...در این مطلب می خواهیم به بررسی راه هایی بپردازیم که احتمالا شما را از این مشکل نجات خواهند داد.

 

 

اول از همه باید ببینیم این صدا ناشی از چه مساله ای است؟ گاهی این صدا از خود فن ناشی می شود و البته اگر مانند من، یک کیس شلوغ و انباشته از سیم دارید، ممکن است حتی صدایی شبیه تشعشعات رادیو اکتیو از کیس خود بشنوید! البته راه حل این مشکل سامان دادن به سیم هاست و پیچیدگی چندانی ندارد. اما در اکثر مواقع، وقتی فن شما شروع به زوزه کشیدن می کند، می خواهد به شما بگوید که اینجا بیش از اندازه داغ است. پس:

 

 

- پروسه ها را چک کنید

Faner.JPG

واقعا چرا زیر کاپوت کامپیوترمان باید بیش از اندازه داغ باشد؟ زیرا، کارت گرافیک یا پردازنده شما دارند به سختی کار می کنند. وقتی یک پروسه سنگین (مانند بازی یا تبدیل ویدئو از فرمتی به فرمت دیگر و ...) اجرا می شود، پردازنده و یا کارت گرافیک شما تحت فشار قرار می گیرند. پس بیشتر کار می کنند و گرمای بیشتری تولید می کنند فن شما هم برای پراکنده کردن این گرما، تند تر می چرخد و زوزه می کشد.

 

 

حال چه کار می شود کرد؟ اگر در ویندوز هستید لطفا کلید های Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید تا Task Manager اجرا شود. این کار را با کلیک راست کردن روی تسک بار و انتخاب گزینه ی Start Task Manager هم می توانید انجام دهید. اگر هم کامپیوتر شما موقتا قفل کرده، می توانید Ctrl+Alt+Delete را فشار دهید و سپس گزینه ی یاد شده در بالا را انتخاب نمایید. کاربران مک هم می توانند Activity Monitor را زیر Applications/Utilities بیابند.

 

 

در تسک منیجر تب Process را انتخاب کنید تا مشاهده کنید که کدام پروسه چه مقدار از رم شما را اشغال کرده و پردازنده را چند درصد فعال کرده است. حالا از کجا می توانیم برنامه های مشکوک را بیابیم؟ وقتی دارید با برنامه ای تحت اختیار خودتان کار می کنید و می دانید که آن برنامه مجبور است توان زیادی را مصرف کند، چاره ای ندارید جز این که صبر کنید تا کار برنامه تمام شود. اما وقتی یک برنامه از کنترل خارج یا به اصطلاح Not Responding می شود، معمولا از حداکثر توان مجاز استفاده می کند. بنابر این شما باید به دنبال برنامه هایی بگردید که بدون اطلاع شما دارند از حداکثر توان مجاز استفاده می کنند.

1-2.JPG

البته گنگ دانستن واژه «حداکثر توان مجاز» کاملا به حق است. پس اینک یک روش خوب برای تشخیص: اگر پردازنده شما تک هسته ای است؛ در تسک منیجر به دنبال عدد 100 درصد باشید. (البته به طور تقریبی) اگر پردازنده شما دو ترید دارد، به دنبال درصد هایی بگردید که مضرب 50 هستند. برای پردازنده های چهار ترید از مضرب 25 ، برای شش ترید ، از مضرب تقریبی 16 و برای 12 ترید از مضرب تقریبی 8 استفاده کنید. برای دانستن تعداد ترید ها (رشته های پردازشی) می توانید در تسک منیجر به تب Performance رفته و در قسمت CPU Usage History، تعداد مربع ها را بشمارید!

 

 

بنابر این، اگر من یک پردازنده با چهار ترید داشتم، باید به دنبال اعداد 25، 50، 75 و 100 بگردم. البته باید گفت که در این بین، احتمال دیدن عدد 75 بسیار نادر است. به دلایلی که توضیح آن ها در این مطلب نمی گنجد.

 

 

اما اگر دیدیم که در تسک منیجر هم، همه چیز امن و امان است چه کنیم؟ در این حالت احتمالا کارت گرافیک شما بیش از اندازه درگیر شده. این حالت هم نادر است اما حتما آن را چک کنید. برای چک کردن، کافی است که به نرم افزار مخصوص کارت گرافیک خود مراجعه کرده و فعالیت آن را چک کنید. یک بار سیستم را ری استارت کنید و اگر دیدید این حالت مرتبا تکرار می شود، بهتر است درایور کارت گرافیک خود را به روز رسانی نمایید. اگر از مشکل گرافیکی هم خبری نبود باید:

 

 

- کامپیوترتان را خنک کنید:

4.jpg

این احتمال وجود دارد که کامپیوتر شما، به دلیل عدم خنک سازی مناسب، بیش از اندازه داغ شده باشد. به ویژه اگر از لپتاپ استفاده می کنید؛ این احتمال برایتان چند برابر است. ممکن است دریچه های گردش هوای لپ تاپ شما مسدود شده باشند و گردش هوای درون کیس بسیار کم شده و به خاطر دمای بالا، فن ها مجبورشوند به طور دیوانه واری کار کنند. این حالت برای دسکتاپ کمتر پیش می آید.اما اگر پیش آمد، سعی کنید جای کیس خود را کمی تغییر دهید ، در آن را باز کنید و از این قبیل کار ها ...

 

 

اگر این وضعیت را در لپتاپ مشاهده کردید (که احتمالا همینطور است) باید سعی کنید قسمت زیرین لپتاپتان را بالاتر ببرید تا امکان گردش هوا فراهم شود. این کار را می توانید با پایه های فن دار موجود در بازار انجام دهید و یا مانند تصویر عمل کنید و از یک وسیله ی دست ساز برای بالا بردن لپتاپ خود استفاده کنید. ضمنا این نکته واضح است که در آفتاب سوزان تابستان، باید در سایه با نوت بوک خود کار کنید.

 

 

اگر هیچ کدام از کار های بالا تاثیر گذار نبودند، باید:

 

 

- فن های خود را تمیز کنید:

3.jpg

دیگر راهی جز باز کردن در کیس برایتان باقی نمانده است. احتمالا چند ماهی است که در کیس خود را باز نکردید و اکنون می بینید که گرد و خاک، همه جا را پوشانده است. برای شما بهتر است که به تمیز کردن همه ی این گرد و خاک ها بپردازید. اما اگر حوصله اش را ندارید و نمی خواهید به حال کامپیوتر خود رحم کنید؛ لطفا به فکر گوش هایتان باشید و به داد فن ها برسید.

 

 

اول گرد و غبار را از پره های فن پاک کنید تا بخشی از صدای آزار دهنده را از بین ببرید. حالا بهتر است فن خود را روغن کاری کنید. برای این کار، این راهنمای تصویری را از دست ندهید. پس از این کار، احتمالا مشکل شما رفع خواهد شد. اما اگر مشکل از فن کارت گرافیک بود باید چه کنیم؟ این مساله نادر است. اما این هم ، راهنمای خوبی است. اگرچه به دلیل تنوع فن های کارت گرافیک ممکن است برای شما کارا نباشد. به هر حال با کمی حوصله و کوشش، موفق خواهید شد که فن کارت گرافیک را هم باز کرده و اعمال لازم را روی آن انجام دهید.

 

 

شاید هم هیچ راهی برایتان جواب ندهد. بنابر این بهتر است با خون سردی فن خود را جدا کرده و یک فن جدید را جایگزین آن کنید. اما اگر این هم مشکلتان را حل نکرد، احتمالا بد شانس هستید! به هر حال ابزار هایی مثل Speedfan و smcFanControl برایتان محیا است و می توانید از طریق آن ها سرعت فن کامپیوتر خود را به طور دستی تغییر دهید. البته ما این روش ها را توصیه نمی کنیم و باید گفت که اگر مراقب نباشید، استفاده از این برنامه ها می تواند به سخت افزار شما آسیب بزند.

 

 

در هر صورت، حتما دلیلی وجود دارد که باعث زیاد شدن صدای فن می شود و این دلیل می تواند گرمای زیاد باشد. وقتی هم که به طور دستی سرعت فن ها را پایین ببرید، آنگاه گرما مضاعف می شود و به سخت افزارتان آسیب وارد می کند. در عین حال این دو ابزار می توانند برای فهمیدن این که "کدام" فن دارد صدای اضافه تولید می کند؛ مفید باشند. پس تا وقتی که مشکلتان را کاملا حل نکرده اید، از این ابزار ها به عنوان یک راه حل استفاده نکنید.

 

 

امیدواریم که این راهنما بتواند به حل مشکل شما کمک کند. اگر شما راه های دیگری را برای حل مشکل صدای زیاد فن می شناسید یا تجارب خاصی در این زمینه داشته اید؛ می توانید آن ها را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید. نارنجی باشید ...

www.Esfahanian.info


هاردهای اکسترنال امروزه با گیگابایت های فراوان به جزء جدایی ناپذیری از زندگی یک خوره فیلم یا گیک کامپیوتری تبدیل شده اند. آنها همیشه پر از فیلم های دانلودی، عکس های دوربین دیجیتال و برنامه ها و بازی های کرک شده هستند! اما اگر ناخواسته از دست تان بیافتند چه می شود؟ اطلاعات عزیز شما خواهند مرد. علاوه بر خرید یک هارد جدید، باید به سوگواری برای دیتاهای مرحوم تان هم بپردازید. اما چاره کار چیست؟

 

وسترن دیجیتال تنها با ۳۰ دلار یک کیف نیرومند در اختیارتان می گذارد که به اندازه کافی در برابر سقوط، گرد و خاک مقاوم بوده و جلوی خش افتادن هارد دلبند شما را هم می گیرد. با این کیف شما یک بالش پلی کربنات ارتجاعی میان اطلاعات فوق العاده تان و اتفاقات طبیعی قرار می دهید، که خواب شان آشفته نشود.

 

این کیف زیبا و پر استقامت گیره کوچکی هم برای آویزان کردن به کمربندتان دارد. طراحی آن هم اگر چه زیاد امروزی نیست، اما شکیل و زیبا به نظر می رسد. اگر هم می خواهید در شرایط بد آب و هوایی از هاردتان استفاده کنید، نیازی به بیرون اوردن آن از اتاقک امنش نیست. تنها کافی است دریچه USB آن را باز کرده و کابل را وصل کنید.

به گمانم با داشتن این کیف، شوخی با هارد حسابی سرگرم کننده خواهد بود! شما چه تست تجربی را برای محک زدن مقاومت این کابوی وسترن پیشنهاد می کنید؟

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 22:35 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

هنگامی تصمیم به خرید پرینتر می گیرید، احتمالا زمان طولانی به فکر کردن درباره مشخصات و مقایسه می پردازید. به مواردی همچون تعداد صفحاتی که هر کارتریج پرینتر چاپ می کند و اینکه به صورت خودکار می تواند دو روی کاغذ چاپ کند، توجه می کنید. همیشه به اندازه کافی برای شناخت مشخصات پرینتری که فکر می کنید ارزان قیمت و به صرفه است وقت بگذارید، تا در آینده هزینه های گزاف روی دست شما نگذارد. در این مطلب به خصوصیاتی از پرینتر می پردازیم که باید مورد توجه قرار گیرند و خصوصیاتی را که توجه به آنها لزومی ندارد برای تان لیست می کنیم.

 

۱- پرینترها: خصوصیاتی که نباید به آنها زیاد توجه کنبم

سرعت موتور (سرعت چاپ):
تصور می شود اعداد سرعت موتور که اغلب سازنده ها بر آن تاکید دارند، می تواند نشان دهنده این باشد که یک کار چاپی حجیم و پرصفحه چقدر طول خواهد کشید. اما پرینترسازها معمولا این اعداد را تحت شرایطی محاسبه می کنند که با کاربری واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد. مثلا ممکن است این نتیجه ای که بر روی کارتن پرینتر می بینید، تست سرعت در حالت draft یا پیش نویس با سرعت بالا باشد. اما اغلب ما با کیفیت معمولی و پررنگ از پرینتر استفاده می کنیم که خیلی کندتر است. یا اینکه مدت زمان پردازش تا شروع چاپ اولین صفحه را در محاسبات لحاظ نمی کنند، اما متاسفانه این تاخیر پردازشی بخش جدایی ناپذیری از هر پرینت است.

 

۲- پرینترها: خصوصیاتی که تا حدی قابل توجه اند

سیکل پرینت ماهیانه:
این عدد می تواند نشانگر میزان دوام پرینتر باشد، پس برای انتخاب های اداری و یا افرادی که کارهای چاپی سنگین دارند، باید به این عدد توجه ویژه ای داشت. البته پرینترهای ارزان قیمتی که برای کاربردهای خانگی استفاده می شوند، حتی ممکن است این عدد را در بروشور خودشان نداشته باشند.

 

اگر پرینتری سیکل ماهیانه ۲۰ هزار داشته باشد، برای بیگاری در یک شرکت بزرگ یا مرکز چاپ و تکثیر ساخته شده، پول تان را بیهوده برای استفاده خانگی دور نریزید. توجه داشته باشید که شما به طور معمول تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد سیکل چاپ پرینتر را در خانه و دفتر کار استفاده خواهید کرد، پس در مصارف کوچک زیاد دنبال این عدد نباشید.

 

رزولوشن چاپ:
رزولوشن واقعی یک پرینتر، آنقدرها که شرکت های تولیدی بر روی آن تاکید دارند، مهم نیست. زیرا شما در بهترین حالت، به کیفیتی بیشتر از ۶۰۰ در ۶۰۰ نقطه در اینچ (dpi) نیاز نخواهید داشت. عباراتی همچون optimized یا بهینه شده و up to قبل از رزولوشن تنها تبلیغاتی بوده و شما را از اعداد واقعی دور می کند. اگر هم به دنبال تصاویر و متن های زیبا و قابل توجهی هستید، بهتر است به دنبال رزولوشن ۱۲۰۰ در ۱۲۰۰ دی پی آی باشید.

 

رزولوشن اسکن:
همانند رزولوشن چاپ، رزولوشن اسکن هم می تواند با کمی فریب و تبلیغات همراه شود. به عنوان یک سنجش صحیح به دنبال رزولوشن نوری یا optical resolution باشید. البته زیاد سخت گیر نباشید، رزولوشن ۳۰۰ نقطه در اینچ (dpi) برای اسکن کافی است. کیفیت بالاتر همیشه به معنی مدت زمان اسکن بیشتر، اسکن کندتر و اندازه فایل بزرگتر است. حواس تان به عباراتی چون interpolated و optimized و up to باشید.

 

۳- پرینترها: خصوصیاتی که باید مورد توجه قرار گیرند

چاپ دو روی اتوماتیک:
پرینترهایی که چاپ دو روی اتوماتیک (Automatic duplexing) دارند، صرفه جویی بسیار خوبی در کاغذ دارند. این هم خبر بسیار خوبی برای درختان و جیب ما است. اگر هم برای هزینه کمتر پرینتری ارزان تری خریده اید، بد نیست که برای لطف به جیب تان و ترحم بر درختان، کمی وقت گذاشته و به صورت دستی چاپ ها را دو رو انجام دهید.

 

Page yield‫:‬
همه کارتریج های جوهر پرینتر خصوصیتی به نام Page yield دارند که نشان دهنده تعداد صفحاتی است که یک کارتریج می تواند چاپ کند. این خصوصیت بر روی تمامی پرینترها قابل مشاهده است. اما استاندادهای صنعتی ISO‪/‬IEC باعث شده اند تقریبا اعداد ذکر شده روی اکثر کارتریج ها قابل اعتماد و نسبتا صحیح باشند.

 

کارتریج های استارتر: برخی از پرینترهای لیزری ارزان قیمت، هنگام فروش به جای یک کارتریج با اندازه معمولی، اغلب با کارتریج های کوچکتری با نام Starter-size cartridge عرضه می شوند. با این کار قیمت تمام شده برای کارخانه و مشتری کمتر می شود. اما توجه داشته باشید که این کارتریج سریع تر از حد معمول تمام شده و هزینه خرید کارتریج زودتر از موعد را روی دست تان می گذارد.

 

شما چه پیشنهادی برای خرید پرینتر به صرفه تر و کاراتر دارید؟

www.Esfahanian.info


شمشیر هاتاری هانزو در دستان اندروید!

قبلاً در مورد ویژگی های جدید iOS 5 که در کنفرانس WWDC معرفی شد صحبت کردیم. اما آیا این امکانات، ویژگی های جدیدی هستند؟ جواب حداقل برای کاربران اندروید منفی است: ‏

‏Notofication center ‏
سیستم اطلاع رسانی قبلی iOS بسیار ضعیف بود و برای کاربر مزاحمت ایجاد میکرد ، تغییرات اعمال شده در این قسمت به قدری شبیه اندروید بود که خود اپل هم این موضوع را قبول دارد. ‏

‏Lock Screen ‏
اجرای یک اپلیکیشن مستقیماً از lock screen ؟ بله اندروید آن را دارد/ گوشی هایی با رابط کاربری Samsung’s TouchWiz 4.0 و HTC’s Sense 3.0 هر دو این از این قابلیت پشتیبانی میکنند، جالب اینجاست که اپل از هردوی این کمپانی ها بابت کپی کردن iOS شکایت کرده است در حالی که خودش ابایی از این کار ندارد. ‏

‏Twitter Integration ‏
اپل اعلام کرد توییتر به صورت یکپارچه در داخل iOS وجود خواهد داشت. در حالی که در اندروید به کمک محیط بازش این اجازه را به تمام اپلیکیشن های Third party میدهد تا با گالری عکس ها ، مرورگر و دیگر قسمت ها متصل و یکپارچه شوند. این امکان همین الان هم توسط کاربران اندروید در حال استفاده است. ‏

‏Tabbed Browsing ‏
سافاری بر روی دسکتاپ مدت هاست که از ویژگی tab برخوردار است، اما آوردن این ویژگی بر روی iOS درست چند ماه بعد از اینکه گوگل آن را برای Honeycomb اعلام کرد جالب نیست؟ ‏

به نظر میرسد اپل به شدت درگیر عقب نماندن در رقابتش با اندروید شده که ویژگی های جدیدی را که همیشه در محصولاتش مشاهده میشد را فراموش کرده، این در حالیست که در پاییز نسخۀ Ice Cream Sandwich اندروید وارد بازار میشود. آیا نسخۀ بعدی اندروید، iOS 5 را وارد چالش های جدی تری هم می کند؟ ‏

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 22:30 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

حال که پروژکتورها روز به روز کوچکتر می شوند، سونی هم تصمیم گرفته که بر روی برخی دوربین های فیلم برداری اش، از پروژکتور استفاده کند. در اولین قدم، قرار است هندی کم HDR-PJ50 که یکی از مدل های معمولی و عامه پسند این شرکت است به پروژکتوری در پشت ال سی دی مجهز شود. سونی می گوید که این پروژکتور می تواند یک تصویر ۶۰ اینچی روی دیوار برای تان به نمایش بگذارد


حال این امکان به چه دردی می خورد؟ اگر زیاد از هندی کم استفاده می کنید، دیده اید که معمولا بعد از هر فیلم برداری در اردو یا جمع دوستانه، افراد می خواهند ببیند که چه چیزی ضبط شده. خب، به جای اینکه هندی کم بیچاره دست به دست بچرخد و همه فیلم را روی صفحه ۳ یا ۴ اینچی ببینند، بهتر است که یک سینمای کوچک راه انداخته و تصویربرداری هنرمندانه تان را به همه نشان دهید.


اما تماشای فیلم بدون صدا که مزه ای ندارد! سونی برای این مشکل هم فکری کرده و این هندی کم را به اسپیکرهای استریوی خوش صدا و یک آمپلی فایر دیجیتال مجهز نموده است.

البته سونی اولین شرکتی نیست که دوربین-پروژکتور را ارائه می دهد. نیکون اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۰۹ Coolpix S1000 PJ را به بازار عرضه کرد. این حرکت بعدها توسط 3M Shoot ‪'‬n Share و دوربین پروژکتور DVP5 ویو سونیک دنبال شد.


اما چیز که سونی به عنوان برگ برنده رو کرده، افزایش قابل توجه کیفیت این پروژکتور است. اولین سری فروش آن هم توسط سونی آسیا-اقیانوسیه در کشور هند با قیمت ۱۳۵۰ دلار شروع شده است.


نظر شما درباره این محصول چیست؟ فکر می کنید یک پروژکتور معمولی کارایی بیشتری دارد یا ابزارهایی چون این دوربین-پروژکتور و پیکوپروژکتور ؟

www.Esfahanian.info


کم کم باید با کاغذ در مدارس خداحافظی کرد

تبلت ها، کتاب خوان های الکترونیکی و سایر دستگاه های دیجیتال امروزی ما، آنقدر جذاب و کار آمد شده اند که بتوانند جای برخی از وسایل سنتی را پر کنند. در این راستا شرکت های زیادی تلاش کرده اند تا به رواج بیشتر دستگاه های دیجیتال به ویژه در سیستم آموزشی کمک کنند. اما تاکنون ندیده بودیم که یک کشور به طور جدی برای این کار سرمایه گذاری انجام دهد.

 

 

کیندل آمازون برنامه ریزی کرده بود که تمام کتاب های درسی را بکشد. اما نتوانست. ولی حداقل یک کشور دارد به سمت سبک کردن بار دانش آموزان قدم بر می دارد. آن هم به کمک نسل های بعدی دستگاه های سامسونگ. این هفته کره جنوبی اعلام کرد که می خواهد بیش از دو میلیارد دلار برای توسعه کتاب های درسی دیجیتال سرمایه گذاری کند و تا سال 2015 آن ها را جایگزین کاغذی کند که امروزه در مدارس استفاده می شود.

 

 

دانش آموزان به روش های آموزشی بی نیاز به کاغذ دست پیدا خواهند کرد. آن هم از طریق یک سیستم تحت کلود (ابری). از این به بعد با به کار گیری محتوای مولتی مدیا در مدارس، بالاخره مکملی مناسب برای محتوای کتاب ها پیدا خواهد شد. این سیستم همچنین به دانش آموزانی که به هر دلیلی در خانه محصور شده اند؛ کمک خواهد کرد که بتوانند درس ها را یاد بگیرند و کار هایشان را از راه دور انجام دهند. برای مثال: فناوری کلود به آن ها در ریاضی یا خواندن درس ها بدون آمدن به مدرس کمک خواهد کرد. این برنامه ها می توانند تاثیر قابل توجهی در سیستم آموزشی یک کشور بگذارند.

 

به نظر شما کشور هاي دیگر تا چه اندازه از اين موضوع استقبال خواهند کرد و اقداماتي مشابه را انجام خواهند داد؟ اگر خودتان دانش آموز بودید، چه نظری راجع به اين تصمیم کره جنوبی مي دادید؟

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 22:27 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

اگر چند سال پیش خبری در حوزه تکنولوژی و وسایل پیشرفته منتشر می شد همگان انگشت به دهان می مانند اما امروزه آنقدر کارهای عجیب غریب از این بشر سر زده که بسیاری از اختراعات و گجت های جدید برای همه امر عادی به حساب می آید .

اما این خبر برای خود من هم کمی عجیب بود . لپ تاپی که با حرکات چشم کنترل می شود . این لپ تاپ که با مشارکت شرکت Lenovo  و موسسه سوئدی tobii Technology ساخته شده و در حال حاضر در نمایشگاه کامپیوتری CeBIT در شهر هانوفر آلمان در معرض دید عموم است .

این لپ تاپ با به کار گیری از ۲ سیگنال نوری مادون قرمز که در چشم انسان مسیریابی  شده قادر به تشخیص حرکات چشم و تبدیل آنها به دستورات معمول موس می باشد.برای مثال نگاه به پایین صفحه نمایش ، taskbar را فعال می کند و یا نگاه خیره به یک کلمه در یک فایل متنی برای مدت زمان تقریبا زیاد ، معنی و تعریف آن کلمه را بازگو می کند . دیگر کاربردهای موس مثل Scroll کردن و انتخاب کردن نیز در نظر گرفته شده و حتی هنگامی که شما برای مدت زمان معینی به مانیتور نگاه نکنید  ، صفحه نمایش تاریک می شود .

رئیس موسسه tobii میگوید :لپ تاپ Tobii دلیل محکمی بر پیشرفت تکنولوژی بررسی خصوصیات چشم انسان است و می توان از چشم به عنوان رابط بین انسان و کامپیوتر استفاده کرد .

هم اکنون تنها ۲۰ عدد از این لپ تاپ در دنیا موجود است اما به زودی تولید آن گسترش می یابد .

لپ تاپ کنترلی

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:25 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

حدود یک سال پیش ایده ای از طرف شرکت ژاپنی تولید کننده قطعات و محصولات الکترونیکی ( شرکت minebea ) مطرح شد و کیبرد شیشه ای را نشان می داد که به صورت تاچ یا لمسی بود . یک سال پیش فقط در حد یک ایده بود اما این شرکت رسما محصول جدید خود را با نام Cool Leaf keyboard روانه بازار کرد که تبدیل به یک کالای بازرگانی شده است .

این کیبورد که سطح بسیار صاف دارد همانند یک آینه است و دقیقا مثل کیبوردهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که دیگر بین حروف و کارکترهای موجود روی کیبورد شیار به معنای واقعی وجود ندارد و دیگر جایی برای نگرانی جهت ریختن خرده های هله هوله از دهان خود به داخل شیارهای کیبورد باقی نمی ماند .

برای کسانی که از گجت های با صفحه نمایش لمسی مثل تبلت ها و گوشی های هوشمند استفاده می کنند بسیار مناسب است اما کسانی که به صدای تق و تق کیبورد هنگام تایپ عادت دارند و احساس خوبی به آنها دست می دهد بهتر است از همان مدل قدیمی کیبوردشان بهره ببرند .

در حال حاضر این کیبورد تنها برای سیستم عامل ویندوز و در ورژن ژاپنی تولید می شود اما شرکت ماین بی در فکر ورژن های انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی نیز می باشد . به نظر شما چقدر بازار کیبوردهای قدیمی را کساد خواهد کرد ؟

 

کیبورد لمسی

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:24 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

سی گیت که در تولید هارد درایو معروف می باشد از تولید باریکترین هارد دنیا خبر داده است . این هارد با ۱ میلی متر باریکتر نسبت به ورژن قبلی خود اسم خود را به عنوان باریکترین هارد جهان ثبت کرد.

همانطور که در تصویر می بینید پهنای این هارد با نام GoFlex به باریکی یک مداد است . پهنای آن ۹ میلی متر می باشد که ۳۸ در صد باریکتر شده .

این هارد دارای ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و برای نقل و انتقال سریعتر اطلاعات از یو اس بی ۳ استفاده می کند. ورژن ۳۲۰ گیگا بایتی آن با قیمت ۱۰۰ دلار و در سایت seagate موجود می باشد .

باریکترین هارد

www.Esfahanian.info


تا به حال به این قضیه فکر کرده اید که سی پی یو کامپیوتر شما در هر لحظه چه حجمی از اطلاعات را پردازش می کند ؟ این تبادل اطلاعات در واقع چیزی نیست که لمس شود و وجود خارجی داشته باشد . اطلاعات در قطعات الکترونیکی همان جریان و ولتاژ هستند که تغییر در اندازه آنها تغییر در داده را منجر می شود . این اطلاعات توسط پردازنده و همچنین قطعات الکترونیکی دیگر مثل حافظه های جانبی ، تقسیم کننده های فرکانس و غیره کنترل و هدایت می شود تا نتیجه چیزی شود که شما برای مثال در صفحه نمایش موبایل یا کامپیوترتان می بینید . این تغییر در اندازه ولتاژ و جریان منجر به گرم شدن قطعه الکترونیکی می شود .

اینجاست که مبحث خنک سازی یا جذب گرما از قطعه پا به میان می گذارد . در الکترونیک به چیزی که این عمل را انجام می دهد هیت سینک ( Heat Sink ) گفته می شود . هیت سینک در واقع یک قطعه آلومینیومی با شکل خاص است که روی المان های الکترونیکی مثل آی سی ، ترانزیستور و همین CPU کامپیوتر نصب می شود . اینکه هیت سینک چه شکلی باشد نیاز به انجام محاسبات ریاضی و دانستن مقاومت های حرارتی مربوط به قطعه مورد نظر است که کار هر کسی نیست و کارشناسان در کارخانه های سازنده این کار را به نحو احسن انجام می دهند .

فنی که در تصویر می بینید باریکتر از یک کارت اعتباری است و ۲۵ مرتبه بازدهی آن از بهترین فن های میکروپروسسور های دنیا بیشتر است . به این معنی که ۲۵ مرتبه بیشتر از دیگر فن ها در واحد سانتی متر مکعب عمل خنک سازی را انجام می دهد . کمترین مصرف توان را دارد ( با ۶۰۰۰ دور در دقیقه تنها ۰٫۰۳۱ وات توان مصرف می کند ) یعنی می تواند ۲ روز را با یک باتری قلمی کار کند و برای استفاده در مانیتورها ، تبلت ها و لپ تاپ ها بسیار مناسب می باشد . به دلیل نوع طراحی آن ، ThinSink بسیار بی سر و صدا می باشد . سطوح صاف پره های آن از به نوسان افتادن صدا  ( صدایی که در فن های معمولی به دلیل پره های تیز می شنویم ) جلوگیری می کند . وزن آن با موتور ۱۳٫۸ گرم است و تنها ۴٫۵ سانتی متر مکعب فضا اشغال می کند . قیمت آن اگر به پول خودمان حساب کنیم قیمت خرید یک کامپیوتر می باشد ؛ ۷۵۰ دلار . اما طراحان آن ( Novel Concepts) این قول را داده اند که قیمت ها شکسته خواهد شد منوط بر اینکه سفارشات خوبی داشته باشند .

 

باریکترین فن دنیا

 

www.Esfahanian.info


 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب