درباره وبلاگ


با یاد خدا و با سلام امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید. با معرفی این سایت به دیگران قدمی مثبت در جهت اطلاع رسانی و آموزش بردارید.


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Tecnology, Energy, Computer
فناوری، انرژی و کامپیوتر (TEC)
چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, :: 1:58 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

مرد بیکاری برای آبدارچی شدن در شرکت مایکروسافت تقاضای کار داد . رییس با او مصاحبه کرد و کارش را پسندید . سرانجام به او گفت : " شما پذیرفته شده اید ، آدرس ایمیلتان را بدهید تا فرم های استخدام را برای شما ارسال کنم "

مرد جواب داد : "متاسفانه من رایانه شخصی و ایمیل ندارم"

رییس گفت : " امروزه کسی که ایمیل ندارد وجود خارجی ندارد و چنین کسی هم نیاز به شغل ندارد "

مرد در کمال ناامیدی آنجا را ترک کرد . نمی دانست با 10 دلاری که در جیب داشت چه کند ؟ تصمیم گرفت یک جعبه گوجه فرنگی بخرد دم در منازل مردم بفروشد . او ظرف چند ساعت سرمایه اش را دو برابر کرد. طولی نکشید که یک گاری خرید . اندکی بعد کامیون کوچک و چندی بعد هم شرکت عظیم توزیع مواد غذایی . . .

او دیگر ثروتمند و معروف شده بود . تصمیم گرفت بیمه عمر بگیرد . به نمایندگی بیمه رفت سرویسی را انتخاب کرد . نماینده بیمه آدرس ایمیل او را خواست ولی مرد جواب داد ایمیل ندارم .

نماینده بیمه با تعجب پرسید : " شما ایمیل ندارید ولی صاحب یکی از بزرگترین شرکت های توزیع مواد غذایی در آمریکا هستید . تصورش را بکنید اگر ایمیل داشتید چه می شدید ؟ "

مرد گفت : " احتمالا آبدارچی شرکت مایکروسافت بودم "

www.Esfahanian.info


چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian
تولد جی اس ام مبارک

امروز تولد ۲۰ سالگی GSM است. در اول جولای سال ۱۹۹۱ نخستین تماس موبایل از طریق شبکه GSM توسط نخست وزیر فنلاند، آقای هولکری برقرار شد. این تماس با تجهیزات ساخت نوکیا روی باند اصلی 900MHz که مخصوص GSM است برقرار شد. ‏

حالا این شبکه در سراسر جهان گسترده شده و بیش از ۱.۵ میلیارد نفر از انسان ها در ۲۱۲ کشور جهان از این شبکه برای ارتباطات تلفن همراه استفاده می کنند. مدتی بعد اس ام اس هم بر روی این شبکه متولد شد و سپس نوبت به اینترنت رسید. GPRS و بعد از آن EDGE همگی رو این شبکه پیاده سازی شدند. ‏

حالا امروز شما نمی توانید کسی را پیدا کنید که تلفن همراه نداشته باشد. شبکه های موبایل نسل بعدی هم همگی مدیون جی اس ام هستند. فراموش نکنید که امروز روز مهمی برای تلفن همراه تان محسوب می شود. شاید بخواهید یک پیامک تبریک برای تلفن تان بفرستید. ‏

در چنین روزی بد نیست این مطلب نارنجی را هم بخوانید: ‏ یک تماس تلفنی در شبکه موبایل چگونه کار می کند؟ ‏

 

cell_phone_calls_16_nerenji_ir.jpg

‎تا به حال با خودتان فکر کرده اید که فناوری تلفن های همراه چگونه کار می کند؟ نظرتان در مورد نسل اول، دوم و سوم شبکه موبایل چیست؟ آیا در این مورد چیزی می دانید؟ اگر می خواهید به سادگی با همه اینها آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید. بارها این اتفاق برایتان رخ داده است که تلفن همراه خودتان را کنار یک بلندگو می گذارید و لحظاتی قبل از دریافت تماس، نویزی با ریتم خاص بر روی بلندگو می شنوید.

 

‎برای من این سوال وجود داشت که به راستی یک تماس تلفنی از طریق تلفن همراه با این سیگنالهای ارسالی و دریافتی، چگونه کار می کند. شما هم اگر از نحوه کارکرد آنها مطلع نیستید، در مجموعه عکس ها و توضیحات ادامه مطلب می توانید با این موضوع آشنا شوید.

 


cell_phone_calls_17_nerenji_ir.jpg

‎"تلفن های همراه دستگاهای رادیویی هستند که توسط ارسال و دریافت صدا بر روی امواج اقدام به برقراری ارتباط در یک منطقه می کنند."

 

cell_phone_calls_1_nerenji_ir.jpg

‎۱- در ابتدا تلفن همراه نزدیک ترین ‎آنتن مخابراتی تلفن همراه ‎را شناسایی می کند. زمانی که شما اقدام به برقراری تماس تلفنی و یا روشن نمودن تلفن همراهتان می کنید، تلفن همراه شما یک پیام به همان آنتن ارسال می کند.

 

cell_phone_calls_2_nerenji_ir.gif

‎۲- در این مرحله تماس شما از طریق کابل و یا فیبر نوری به نقطه دسترسی بیسیم، واقع در ‍‍پایین دکل که به یک سویچ چند پرت متصل است، حرکت می کند.

 

cell_phone_calls_3_nerenji_ir.jpg

‎۳- تماس شما (به همراهی بقیه تماس ها) ۲ راه برای انتقال به شبکه اصلی را دارد. ‎راه اول که روش معمول انتقال داده هاست، از طریق خطوط T1 ‎و یا T3 ‎بر روی بستر کابلی واقع در زیر زمین انجام می پذیرد.

 

‎در روش دوم داده ها از طریق یک آنتن بیسیم پرقدرت که در دید مستقیم یکی دیگر از سایتهای دارای اتصال کابلی قرار دارد، توسط امواج ‎ریز موج ‎منتقل می گردند. ‎این روش یا به صورت پشتیبان در زمان ضعف اتصال زمینی استفاده می شود و یا زمانی که از لحاظ فیزیکی خطوط T1 و یا T3 به کلی وجود ندارند.

 

cell_phone_calls_4_nerenji_ir.jpg

‎۴- تماس ورودی از شبکه اصلی به سمت سوییچ باز می گردد و پس از آن به بالا، به سمت آنتن هدایت می شود تا به سمت دستگاه تلفن همراه برود.

 

‎(در صورتی این اتفاق رخ می دهد که دستگاه تلفن در پوشش همان آنتن باشد)  
‎اگر شما جابجا شوید سیگنالی مبتنی بر تغییر سلول از طرف سلول تحت پوشش آنتن جدید به سمت تلفن همراه شما ارسال می گردد، که از آن زمان به بعد آن سلول مسئول برقراری ارتباط شما با شبکه اصلی می باشد.

 

‎نیکولا تسلا (1865-1943 میلادی)

cell_phone_calls_5_nerenji_ir.jpg

‎تکنولوژی های بیسیمی که هم اکنون از آنها استفاده می شود بر پایه تئوریهای آقای تسلا می باشد، وی که بر روی روشهای انتقال انرژی به صورت بیسیم در فواصل طولانی تحقیق می کرد، اختراعی در قسمت فرستنده های بیسیم را به نام خودش ثبت کرده است.

 

‎آنتن های مخابراتی چگونه کار می کنند؟

cell_phone_calls_6_nerenji_ir.jpg

‎زمانی که شما به یک آنتن مخابراتی تلفن همراه نگاه می کنید، مشاهده می کنید که چندین اسکلت مثلی بر روی نوک آن سوار می باشد.

 

‎این تعدد مربوط به اپراتورهای مختلفی می شود که به صورت همزمان از یک دکل مخابراتی استفاده می کنند. ‎تعدد اسکلت های مثلثی به ندرت در ایران مشاهده می شود. زیرا اپراتورهای موبایل هر کدام به تنهایی سایتهای اختصاصی خود را دارند‫.‬ در اصطلاح Site Sharing در ایران رواج ندارد.اسکلتهای مثلثی پوشش ۳۶۰ درجه ای خود را به سه قسمت ۱۲۰ درجه ای تقسیم میکنند، که این ۳ بخش نیز می توانند به ۳ قسمت ۴۰ درجه ای دیگر تقسیم شوند.

 

cell_phone_calls_7_nerenji_ir.jpg

‎سلول منطقه ایست حول یک آنتن مخابراتی که از لحاظ تئوری یک ۶ ضلعی است که تحت پوشش امواج همان آنتن مخابراتی می باشد.

 

‎هر کدام از ایستگاه های مرکزی با انتشار امواج با قدرت کم از نفوذ موج به خارج محدوده سلول خودشان جلوگیری می کنند. این ویژگی باعث می شود تا سلولهایی که وجه اشتراکی با هم ندارند از فرکانسهای مشابهی در سطح شهر استفاده کنند.

 

‎فرکانسهای سلولی

cell_phone_calls_8_nerenji_ir.jpg

‎در سیستم آنالوگ تلفن های همراه، هر سلول، یک هفتم از کانالهای ۲ طرفه صوتی را مورد استفاده قرار می دهد، از این جهت در یک دسته هفت تایی از سلولها تداخل فرکانسی وجود ندارد، زیرا هر کدام از آنها از یک دسته از فرکانسهای یکتا استفاده می کنند.

 

cell_phone_calls_9_nerenji_ir.jpg

‎معمولا یک اپراتور تلفن همراه ۸۳۲ موج فرکانسی را برای استفاده در هر شهر دریافت می کند. هر دستگاه تلفن همراه از ۲ فرکانس برای هر تماس استفاده می کند(یکی برای ارسال و دیگری برای دریافت صدا) بنابراین ۳۹۵ موج فرکانسی برای هر اپراتور وجود دارد.  
‎۴۲ موج فرکانسی باقیمانده به عنوان کانال های کنترلی استفاده می شوند.     ۸۳۲=۴۲+(۳۹۵x۲)

 

‎هر سلول که از یک هفتم فرکانسهای موجود (برای جلوگیری از تداخل امواج) استفاده می کند، دارای ۵۶ کانال صوتی آماده به کار است .

 

‎این بدین معنی است که در هر سلول ۵۶ نفر میتوانند به صورت همزمان با تلفن همراهشان صحبت کنند. ‎سیستم سلولی آنالوگ را اصطلاحا ‎نسل اول ‎می نامند.

 

‎در روش انتقال دیجیتالی ‎‫(‬نسل دوم‫)‬ ‎تعداد کانالهای در دسترس افزایش می یابد ، که متداولترین روشهای افزایش عبارتند از:  
 

 

FDMA ‎ ‫-‬ دسترسی چندگانه تقسیم فرکانسی

 

cell_phone_calls_10_nerenji_ir.jpg

‎روشی که در آن هر تماس تلفنی بر روی یک فرکانس جدا قرار می گیرد.

 

TDMA ‎ ‫-‬ دسترسی چندگانه تقسیم زمانی

 

cell_phone_calls_11_nerenji_ir.jpg

‎روشی که در آن هر تماس تلفنی در کسری از ثانیه بر روی فرکانس خاص قرار می گیرد.

 

CDMA ‎ ‫-‬ دسترسی چندگانه تقسیم کدی

 

cell_phone_calls_12_nerenji_ir.jpg

‎روشی که در آن به هر تماس تلفنی کدی یکتا اختصاص می یابد و در بین فرکانس های در دسترس پخش می گردد.

 

cell_phone_calls_13_nerenji_ir.jpg

‎نسل سوم ‎هم نیز از روشهای مشابهی همچون CDMA2000, WCDMA(UTMS), TD-SCDMAبه منظور افزایش کانال ها استفاده می کند.  
 
‎شبکه های نسل سوم توانایی جابجایی داده ها را تا سرعت ۳ مگابیت بر ثانیه را دارند (با این سرعت می توان یک فایل صوتی ۳ دقیقه ای، با فرمت MP3 را در عرض ۱۵ ثانیه بارگذاری نمود) ‎در حالیکه سریعترین تلفن های نسل دوم می توانند حداکثر با سرعت ۱۴۴ کیلوبیت بر ثانیه داده ها را منتقل کنند (با این سرعت می توان یک فایل صوتی ۳ دقیقه ای، با فرمت MP3 را در عرض ۸ دقیقه بارگذاری نمود)

 

‎تلفنهای آزاد (آنلاک)

cell_phone_calls_14_nerenji_ir.gif

‎تلفن های همراهی که اصطلاحا قفل می باشند تنها توانایی شناسایی سیم کارت اپراتور خاصی را دارند. این قفل نرم افزاری می باشد و اغلب امکان از کار انداختن آن توسط کد یا نرم افزارهای خاص وجود دارد. ‎ولی تلفن های همراهی که آزادند و به اپراتور خاصی وابستگی ندارند ، توانایی شناسایی سیم کارت هر اپراتوری را دارند.

 

cell_phone_calls_15_nerenji_ir.gif

 

www.Esfahanian.info


چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, :: 1:11 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

وضعیتی در شرکت فیسبوک وجود دارد تحت عنوان «حبس». این مربوط می‌شود به شرایطی که فیسبوک با رقیبی آنقدر جدی سر و کار پیدا می‌کند که کارمندان مجبور می‌شوند دو برابر همیشه کار کنند (در محیط کار حبس شوند) تا بتوانند با اضافه کردن قابلیت‌های جدید و حل کردن مشکلات فعلی، فیسبوک را به شکل ضربتی در مقابل حریف تازه مقاوم کنند. این موضوع با پدیدار شدن گوگل ویو مطرح شد و حالا هم - با وجودی که چیزی رسما اعلام نشده - باید گفت که فیسبوکی‌ها بدون شک در حبس هستند. اما آیا گوگل پلاس، می‌تواند فیسبوک را از صحنه خارج کند؟

جواب بله یا خیر به این سوال کار عاقلانه ای نیست. هر دو طرف - و دیگر شرکت‌های درگیر - متخصصانی دارند که شغلشان تلاش برای تغییر این جواب است و هیچ کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند اما دیدن نشانه‌ها، شاید تا حدی بتواند میدان دیدمان را بازتر کند. بگذارید نگاهی بیاندازیم به قابلیت‌های گوگل‌پلاس و تهدیدهای ناشی از آن برای سرویس‌های دیگر:


Google-Plus-2.jpg

 

  • چت تصویری چند نفره. این برگ برنده اصلی گوگل پلاس یا همان جی پلاس است. تا دو ماه قبل بازیگر اصلی صحنه چت تصویری اسکایپ بود. اما حالا گوگل پلاس در وضعیت کمی نامشخص اسکایپ، در سایه خریده شدنش توسط مایکروسافت، با ارائه امکان چت تصویری بسیار راحت چند نفره در مرورگر و در همه سیستم‌عامل‌های موجود، شدیدا به این بازار حمله کرده. این می‌تواند یک حمله بسیار جدی علیه مایکروسافتی باشد که حالا صاحب اسکایپ است و البته یک برگ برنده بزرگ برای جذب کاربران فیسبوک که می‌خواهند به سادگی با هم ارتباط تصویری هم داشته باشند. اصلا تعجب نخواهم کرد اگر فیسبوک در کنفرانس خبری‌ای در هفته بعد، بگوید که چت تصویری چند نفره داخل مرورگر را راه اندازی کرده.
  • ترکیب شدن با بقیه سرویس‌های گوگل این روزها اکثر آدم‌ها یک اکانت گوگل دارند و هر کسی که یک اکانت گوگل داشته باشد، بالقوه عضو گوگل پلاس خواهد بود. این موضوع عضو گیری گوگل پلاس را بسیار ساده می‌کند. فقط کافی است یکی از دوستان شما یک عکس را با شما به اشتراک بگذارد تا شما با حداقل تلاش، عضو گوگل پلاس شوید و قبل از اینکه دقیقا بدانید مشغول استفاده از سیستم هستید، با استفاده از گوگل ریدر یا پیکاسا یا هر سرویس دیگر گوگل، شروع به استفاده از گوگل پلاس کنید. این را اضافه کنید به تولباری که حتی در صفحه مشهور جستجوی گوگل به شما نشان می‌دهد که فلان دوست تان دوست پسرش را عوض کرده و شما چاره‌ای ندارید به جز فشار دادن تولبار و رفتن به داخل گوگل ویو و کامنت گذاشتن یا ۱+ زدن و داخل شدن در شبکه اجتماعی
  • حلقه‌ها. حلقه‌های گوگل چیز جدیدی نیست. اما رابط کاربری آن چنان جذاب و استفاده از آن آنقدر بدیهی و دم دست است که آن را به بخش جدایی ناپذیر جی.پلاس تبدیل کرده. این در تضاد کامل با مفهوم مشابه آن در فیسبوک است. این حلقه ها کاربردهای جدیدی مثل پیگیری کارهای تیمی به گوگل پلاس اضافه می‌کنند که می‌تواند شدیدا باعث سوییچ کردن کاربران جدی‌تر به آن شود.
  • پروتکل‌های آزاد. نوشتن برنامه‌های جدید برای استفاده از امکانات گوگل پلاس بسیار ساده خواهد بود. پیام‌رسان مورد علاقه شما به راحتی خواهد توانست خودش را به گوگل پلاس وصل کند. یا یک سایت دیگر به خاطر استفاده از پروتکل‌های آزاد خواهد توانست به چت تصویری چند نفره گوگل پلاس متصل شود. این یک شانس بزرگ است.
  • سرویس تجاری. گوگل در حال حاضر دارای یک سرویس عالی برای شرکت‌های تجاری است. هر کسی می‌تواند به رایگان از گوگل داکز مانند یک آفیس آنلاین استفاده کند. یا ایمیل‌های دامنه شخصی‌اش را روی جیمیل دریافت و ارسال کند. ولی اگر یک شرکت تجاری دارید با پرداخت هزینه‌ای پایین می‌توانید سطح بالاتری از آفیس و انواع خدمات مورد نیاز یک شرکت بزرگ را از گوگل بخرید. ترکیب این با مفهوم حلقه‌ها می‌تواند گردش کار داخلی یک شرکت را به خوبی اداره کند. این را اضافه کنید به ادعای صد در صد آپ تایم گوگل، تا متوجه شوید چرا مایکروسافت ۳۶۵ که آفیس تحت وب مایکروسافت است، باید شدیدا نگران گوگل پلاس باشد. البته این را هم در محاسبات تان دخیل کنید که مایکروسافت گفته که ممکن است سرویسش هجده روز در سال داون باشد و در مقابل پنجاه درصد پول مشتری‌ها را به آنها برگرداند.

Google-Plus-3.jpg

xkcd.com


 

  • خلوت شخصی. مساله امنیت داده‌ها و خلوت شخصی (حریم خصوصی) افراد یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران حرفه‌ای در فیسبوک بوده و هست. شاید برای کابران عادی مساله چندان جدی به نظر نرسد، ولی توافقنامه‌های بین فیسبوک و استفاده کنندگان برای اکثر کسانی که آن را خوانده‌اند یا خلوت شخصی در اینترنت برایشان اهمیت داشته جذاب نبوده. همچنین تنظیمات پیش فرض فیسبوک برای کسی که می‌خواهد حریم شخصی‌اش در اینترنت را محافظت کند چندان جذاب نیست. در مقابل جی.پلاس بعد از شنیدن همه این مشکلات درست شده و به شکل پیش فرض در حالتی قرار داد که نسبت به فیسبوک اطلاعات کمتری از شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. البته در نهایت امر استفاده از هر سرویس اینترنتی و به طور خاص شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مخل امنیت شخصی شما باشد، اما هستند بسیاری از کاربران حرفه‌ای که به دلایل متنوع علاقه‌ای به استفاده از فیسبوک نداشته‌اند و حالا با وجود گوگل پلاس خوشحالند که فیسبوکی دارند که فیسبوک نیست.
  • رابط ساده و آشنا. استفاده کردن از گوگل پلاس سخت نیست. کاربران توییتر، فیسبوک، لینکداین و غیره به سرعت با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. این هم می‌تواند جی.پلاس را به یک تهدید جدی برای توییتر تبدیل کند، بخصوص اگر احتمال اضافه شدن سرویس‌های جدید را به جی.پلاس اضافه کنیم.
  • گوگل پشت جی.پلاس است. گوگل پشت گوگل ویو و بقیه سرویس‌های شکست خورده هم بوده، اما این استدلال ما را نفی نمی‌کند. بودن گوگل در پشت جی.پلاس باعث می‌شود خیال این سرویس از بابت دسترسی نامحدود به منابع راحت باشد. بر خلاف فیسبوک ، گوگل پلاس نیازی ندارد به سرعت به پول برسد. همین حالا هم فیسبوک اعلام کرده که درصدی که از سود نویسندگان بازی آنلاین می‌گیرد را کاهش خواهد داد. اما آیا رایگان بودن احتمالی برنامه نویسی روی پلتفرم گوگل مشوق بسیار جذاب‌تری برای بازی‌نویسانی نخواهد بود که به دنبال حداکثر کردن سود خود هستند؟

بروس آپبین در نشریه کوربس حساب کرده که هزینه راه اندازی گوگل پلاس باید چیزی در حدود ۵۸۵ میلیون دلار بوده باشد. این عدد نجومی است. چیزی در حدود رقم ۵۸۰ میلیون دلاری که نیوزکورپ در سال ۲۰۰۵ برای خرید شبکه عظیم مای‌اسپیس پرداخت. چند روز پیش خواندیم که نیوزکورپ با ناامیدی مای اسپیس را فروخته. اینبار فقط ۳۵ میلیون دلار - در مقایسه با قیمت خرید این یعنی فروختن سرویس در حد صفر.


اما آیا گوگل که سریعترین رشد را در تمام شبکه‌های اجتماعی تاریخ داشته، خواهد توانست به همین شکل ادامه پیدا کند؟ جواب به این سوال سخت است. قانونی تحت عنوان قانون فیل (نام آدم! ربطی به خرطوم ندارد) می‌گوید:

رابطه معکوس بین سرعت رشد یک شبکه اجتماعی و دوام آن وجود دارد.

یعنی هر چقدر که یک شبکه اجتماعی سریعتر رشد کند، سریعتر از بین خواهد رفت. این قانون تا به حال روی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی صحیح عمل کرده و دانستن آن باید هر تحلیلگری را که می‌خواهد در مورد دوام فیسبوک یا گوگل پلاس نظر می‌دهد، محتاط کند. اما همانطور که در اول بحث هم گفتم، شرکت‌ عظیمی مانند گوگل بهترین متخصصان جهان را در استخدام دارد تا ایده‌هایش را چه در سطح فنی و چه در سطح بازار عینیت بخشند و من و شما حداکثر کاری که می‌توانیم بکنیم مقایسه و دیدن قابلیت‌ها است تا دید روشنتری از شرایط داشته باشیم.

www.Esfahanian.info


چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, :: 1:7 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian
سامسونگ از فروش تلفن های گلکسی خوشحال است

معمولا انتظار داریم آمار های فروش میلیونی دستگاه های قابل حمل را از اپل بشنویم. اما باید گفت که سامسونگ هم توانایی اعلام چنین آمار هایی را پیدا کرده است. پارسال سامسونگ موفق شد با تلفن گلکسی اس، فروش 3 میلیون نسخه ای را در 85 روز تجربه کند. چند ماه بعد فروش این تلفن به 10 میلیون رسید.

 


به نظر می رسد جانشین گلکسی اس، دارد موفق تر عمل می کند. مطابق ادعای سامسونگ، گلکسی اس 2، موفق شده در 55 روز سه میلیون مشتری جلب کند. یعنی در هر 1.5 ثانیه، یکی از این تلفن ها به فروش می رود. این سریع ترین رکورد فروشی است که سامسونگ توانسته تجربه کند.

 


به خودی خود جالب است که سامسونگ توانسته با ارائه ی دو محصول شایسته و ترکیبی مناسب از سخت افزار و نرم افزار به این فروش دست یابد. این در حالی است که رقیبان بسیار قدرتمندی مانند Atrix 4G؛ علیرغم موفقیت های قبلی موتورلا در گوشی های اندرویدی، نتوانسته اند چندان خیره کننده عمل نمایند.

www.Esfahanian.info


Baidu که بزرگترین شرکت اینترنتی و موتور جستجوی چین است، قصد دارد با همکاری مایکروسافت نتایج جستجو را به زبان انگلیسی برای کاربرانش فراهم کند‫.‬ به نظر می رسد که گوگل باز هم از تیغ تیز رقابت بینگ مایکروسافت در امان نمانده و این بار دعوا بر سر یکی از بزرگترین بازارهای آنلاین دنیا است‫.‬


این شرکت اعلام کرده که قرار است عبارات جستجوی انگلیسی که در بایدو تایپ می شوند، به موتور جستجوی بینگ مایکروسافت هدایت شوند. بایدو بیش از ۷۵درصد بازار جستجوی چین را تحت سلطه خود دارد.


مثل اینکه مایکروسافت قصد دارد با این شراکت، کمی حضور کمرنگ اش در بزرگترین بازار اینترنت دنیا را بهبود بخشد. بایدو احتمال می دهد این سرویس از اواخر امسال در چین فعال شود. این شرکت ها قبلا در دو زمینه پلتفرم های موبایل و نتایج جستجو با یکدیگر همکاری هایی داشته اند.


تحلیل ها حاکی از آن است که قصد این همکاری بیرون آوردن بازار جستجوی چین از چنگ گوگل است. هرچند که گوگل در این بازار اصلا شانس ندارد و چندی پیش هم بخاطر کشمکش با دولت چین بر سر سانسور محتوا، مدتی از چین اخراج شده بود.

www.Esfahanian.info


نام ویندوز ۸ را تا به حال زیاد شنیده اید و درباره آن مطالبی هم خوانده اید. اما آقای بالمر در فروم توسعه دهندگان مایکروسافت در ژاپن، هنگام اشاره به سیستم عامل آینده شرکتش از این نام استفاده نکرد! استیو بالمر در این فروم گفت که «نسل بعدی سیستم های ویندوزی» سال آینده به بازار خواهد آمد. وی همچنین گفته است که این ویندوز بر روی دستگاه های زیادی از قبیل تبلت ها، اسلیت ها و کامپیوترها نصب خواهد شد.

 

جالب اینجا است که استیو تبلت و اسلیت را از یکدیگر جدا کرده است. باید ببینیم که چه نقشه ای پشت این جملات است و مایکروسافت چه محصول جدیدی برای دنیای تکنولوژی آماده کرده است. البته شایعات حاکی از آن است که مدیر تیم ویندوز مایکروسافت قرار است در سخنرانی هفته آینده اش در اجلاس D9، پیش نمایشی از رابط کاریری ویندوز ۸ ویژه تبلت ها را ارائه کند.

 

اما داستان همین جا خاتمه نمی یابد. در این مراسم آقای بالمر گفته که نسخه جدید ویندوز فون با نام Mango بیش از ۵۰۰ قابلیت جدید خواهد داشت. شایعات هم حاکی از آن است که این شرکت ظرف یکی دو روز آینده قصد دارد ۹ گوشی جدید مجهز به ویندوز فون را رونمایی کند. اما مشخص نیست که این گوشی ها از ویندوز فون ۷ بهره خواهد گرفت یا اینکه مانگو را بر روی آنها خواهیم دید. هرچند که به نظر می رسد معرفی گوشی جدید و یا رونمایی از مانگو به این زودی ها اتفاق نیافتد و همه اینها فقط شایعه باشند.

www.Esfahanian.info


پردازشگر A5 اپل

ما تا کنون قدرت پردازشی چیپ A5 را روی آیپد 2 به خوبی مشاهده کردیم و شایعاتی هم درباره احتمال به کارگیری آن روی نسل پنجم آیفون شنیده ایم. اما مساله این جاست که آیا اپل واقعا می تواند نقشه ای برای به کارگیری این چیپ مخصوص موبایل به روی مک بوک ایر داشته باشد؟ با توجه به وبسایت ژاپنی مکوتارا، آزمایش این مساله بر روی چیپ های آرم (ARM) هم اکنون جریان دارد.

 

 

گزارش هایی که از اپل می رسد، خبر از یک مک بوک ایری دارد که از تاندربولت پشتیبانی کرده و دارای چیپ آنبُرد A5 است. همچنین "با توجه به سخنان شخصی که یکی از این مک بوک ایر ها را دیده است، کارایی بهتر از آن چیزی خواهد بود که انتظار دارید"

 

 

البته دو هفته پیش، شایعاتی درباره یک مدل تازه از مک بوک ایر در سایت انگجت مطرح شد که احتمالا تا یک ماه دیگر معرفی میشود. اما این شایعات خبر از یک پردازنده ی 17 واتی سندی بریج می دادند.

 

 

با این تفاسیر، ما واقعا نمی دانیم که باید شاهد چگونه مکبوک ایری باشیم و مثل همیشه هیچ کس نمی تواند شایعات اپل را با قاطعیت تایید کند. اما اگر فکر استیو جابز، تا به کارگرفتن یک پردازنده ی موبایل روی یکی از مک بوک های هوایی اش، پرواز کرده؛ پس باید به غیر از آیفون 5، منتظر تحولات دیگری هم باشیم. شما چه فکر می کنید؟

www.Esfahanian.info


asus-eee-pc-x101

ساعتی پیش شرکت اسوس نت بوک ۱۰.۱ اینچی جدیدش را معرفی کرد که با وزن ۹۵۰ گرم و ضخامت ۱۷.۶ میلیمتری اش تنها ۲۰۰ دلار قیمت دارد. این نت بوک می تواند سیستم عامل ویندوز 7 را اجرا کند و جالب است که با سیستم عامل MeeGo ارایه می شود. ‏

وقتی قیمت اش تنها ۲۰۰ دلار اعلام شد می توانیم بگوییم که این نت بوک واقعا دوست داشتی است. پردازشگر اش از نوع اتم N435 است و از وای-فای 802‪.‬11n هم پشتیبانی می کند. اما این شرکت هنوز در مورد میزان رم و هارد دیسک اش چیزی اعلام نکرده است. منتظر این نت بوک ارزان قیمت در بازار باشید. ‏


11v5301044tgrd.jpg

11v5301224tgrd.jpg

www.Esfahanian.info


سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 22:40 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

مثل اینکه اسوس تصمیم دارد حسابی در بازار داغ تکنولوژی گرد و خاک به پا کند و با گجت های جذاب و قابل توجهی به نمایشگاه Computex تایوان رفته است. عکسی که در بالا می بینید، جدیدترین محصول از سری لپ تاپ های فوق نازک ایسوس است که در ضخیم ترین قسمت تنها ۱۷ میلیمتر ضخامت دارد. تمامی بدنه این لپ تاپ از آلیاژ آلومینییوم است. UX21 تنها ۱.۱ کیلوگرم وزن دارد و از پردازنده های قدرتمند سری Core i7 برای انجام محاسبات اش بهره می برد.


اجازه دهید قبل از اینکه آب از دهان تان راه بیافتد، این را هم اضافه کنم که به برکت نرم افزار اختصاصی Asus زمان آماده به کار شدن این لپ تاپ از حالت Sleep تنها ۲ ثانیه است. دیسک SATA III SSD به همراه پورت USB 3‪.‬0 از دیگر امکانات این گجت جذاب هستند. باتری پرتوان این لپ تاپ، می تواند آن را تا یک هفته در حالت hybernate نگه دارد.


البته باید ترک پد شیشه ای و کلیدهای کاملا فلزی را هم به این لیست بیافزایید. خب، اگر شما هم به جرگه دوست داران این فوق نازک Asus پیوسته اید، باید برای دیدار وی تا سپتامبر ۲۰۱۱ صبر کنید. پیشنهاد می کنم عکس های این دلربای باریک اندام را در ادامه مطلب از دست ندهید.


11v530114883fss.jpg

11v530123883fss.jpg

11v530120883fss.jpg

11v530127883fss.jpg

11v530102883fss.jpg

www.Esfahanian.info


IBM

شرکتی که از بنیان گذاران صنعت فن آوری اطلاعات محسوب می شود و به تازگی وارد ۱۰۱ سالگی شده است. شاید با نبودش کامپیوتر ها به خانه های ما راه پیدا نمی کردند و یا به این شکل نبودند.

 

 

بد نیست در ادامه مطلب به فن آوری های پایه گذاری شده توسط IBM که بعضا در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم نگاهی بیاندازیم. با ما همراه باشید

 

 

۱- کامپیوتر های شخصی

1.jpg

‏IBM نقش پدر را در کامپیوترهای شخصی ایفا می کند. این IBM بود که به خانه های ما کامپیوترهای شخصی را آورد و با تمام قدرت انقلابی را در صنعت کامپیوترهای شخصی و ابر کامپیوتر ها رقم زد. این انقلاب بعد از ارائه IBM 5150 در سال ۱۹۸۱ به اوج خود رسید و بعد از آن مایکروسافت و اپل نیز به صنعت کامپیوترهای شخصی پیوستند تا جهش ایجاد شده توسط IBM را پیش ببرند.

 

 

۲- جراحی لیزیک

2.jpg

۳ دانشمند IBM به نامهای سموئل بلوم، راگاسوامی سرینیواسان و جیمز واین نمی دانستند با تکنولوژی لیزر ماورا بنفش که توسط IBM از یک شرکت دیگر خریداری شده بود چه کاری انجام دهند.

 

 

یکی از آنها برای روز عید شکرگزاری یک بوقلمون را به شرکت آورد و سپس به آن لیزر تاباند. آنها متوجه شدند که لیزر نقطه تحت تابش را بدون آسیب زدن به بافت اطراف آن تبخیر می کند. این بود سرآغاز ابداع جراحی لیزیک که بعدا در سال ۱۹۵۱ توسط FDA به تایید رسید.

 

 

۳- حافظه رم

3.jpg

رم حافظه ایست پرسرعت که نقش کلیدی را در کامپیوتر های ما ایفا می کند. در واقع تصور کامپیوتر ها بدون رم می تواند یک فاجعه باشد. رابرت دنارد در سال ۱۹۶۷ موفق به اختراع حافظه تصادفی دینامیک شد. این اختراع که با ترانزیستور ساخته شده بود در سال ۱۹۶۸ به ثبت رسید و تبدیل به استانداردی برای همه کامپیوترها شد.

 

 

۴-خرید اینترنتی

4.jpg

در سال ۱۹۹۴، ۲ مهندس این شرکت با نام های جان کینگ و جان نیلسن، اختراعی را به منظور سفارش اقلام بوسیله کاتالوگ های الکترونیکی به ثبت رساندند و سرآغاز رویای خرید اینترنتی را رقم زدند، شاید بدون این ۲ مهندس، آمازون هم تا این حد پیشرفته نبود.

 

 

۵- هارد درایو

5.jpg

با اینکه کم کم به پایان دوران دیسک های سخت می رسیم، ولی IBM بانی تمامی هارد درایو های کامپیوترهای شخصی طی ۳۰ سال گذشته است. تحقیقات ویلیام گودارد در دهه ۱۹۵۰ منجر به ساخت دستگاه ذخیره سازی مدل ۳۵۰ شد و این اولین استفاده از حافظه های مغناطیسی در کامپیوتر بود. در سال ۱۹۵۶ که این دستگاه به شکل یک کمد به ارتفاع تقریبی ۲ متر و طول ۱۵۰ سانتیمتر تولید شد. دستگاه با در اختیار داشتن ۵۰ صفحه مغناطیسی که ۱۲۰۰ دور در دقیقه می چرخیدند، می توانست ۵ میلیون حرف و یا عدد را در خود جای دهد.IBM توانست تا سال ۱۹۶۱ و پیش از پایان تولید این مدل، ۱۰۰۰ دستگاه را روانه بازار کند.

 

 

۶- فرود انسان بر سطح کره ماه

6.jpg

۴۰۰۰ کارمند IBM برای ساخت کامپیوتر و نرم افزار ناسا که قرار بود آپولو ۱۱ را به ماه بفرستد تلاش می کردند. آنها سیستمهایی برای هدایت راکت ها و مانیتورینگ همزمان ساختند. مهندسان موفق شدند تا ابر کامپیوترهایی را که به اندازه یک یخچال جا می گرفتند تا اندازه چمدان کوچک کنند.

 

 

مسئول پرواز آپولو ۱۱ میگفت که : بدون IBM و سیستم هایی که آنها مهیا کردند، ما نمی توانستیم بر روی کره ماه فرود بیاییم.

 

 

۷ و ۸ - بارکد و کارت مغناطیسی

7-8.jpg

بر طبق گفته مجله Popular Mechanics ، بارکد و کارتهای مغناطیسی را IBM طراحی و اختراع کرده است. ایده اولیه بارکد در اواخر دهه ۱۹۴۰ ایجاد شد ولی بدلیل عدم وجود تکنولوژی مناسب به منظور خواندن علامت ها، توسعه بارکد ها تا زمان ورود لیزر متوقف ماند. جورج لارر، مهندس IBM به همراه تیمش موفق شد تا اطلاعات چاپ شده را توسط لیزر بازخوانی کند و بارکد را در سال ۱۹۷۴ به جامعه مصرف کننده هدیه دهد.

 

 

کارتهای مغناطیسی همچون کارتهای بانکی، توسط جرمی اسویگل در اواخر دهه ۱۹۶۰ ابداع شد، که نمونه اولیه آن تکه مقوایی بود که بر رویش نوار مغناطیسی چسبیده بود. این تکنولوژی در سال ۱۹۷۰ وارد بازار شد و تبدیل به یک ابزار فراگیر گشت.

 

 

۹ - کنسول های بازی

9.jpg

تقریبا تمامی کنسول های بازی موجود در بازار با قلب تپنده IBM زنده اند. شرکت نینتندو از زمان تولید کنسول گیم کیوب از پردازنده های این شرکت استفاده می کند. حتی کنسول جدید نینتندو از نوع خاصی از پردازنده IBM بهره می گیرد که در ابر کامپیوتر واتسون از آن استفاده شده است.

 

 

نظر شما راجع به پدر فن آوری اطلاعات چیست؟

www.Esfahanian.info


 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب